De reisverslagen van Victor storten neer in La Sénia, Noord-Afrika.
Wendji 27 januari 1937
Mijn beste Jean,
Ik verneem zojuist, via een telefoontje uit Coquilhatstad, dat het postvliegtuig in Oran is neergestort. Dit is een pijnlijke ramp, vooral voor de inzittenden en hun families, en een ongelukkige tegenslag voor ons, want er was een lang reisverslag aan boord waarin ik het relaas doe van mijn reis naar Leopoldstad. (Misschien ontvang je die toch nog)
Kort fragment uit Victor’s brief aan zijn neef Jean Van Eeckhoudt.
Het vliegtuig dat Victor in zijn brief vernoemd is het vliegtuig met registratie OO-AGR. Een Savoia Marchetti S.73 van SABENA die vóór de oorlog de verbinding tussen België en zijn kolonie verzorgde.
Werd Victor’s post uit het vliegtuigwrak gehaald?
Het lange reisverslag, dat Victor in zijn brief van woensdag 27 januari 1937 vermeldde, overleefde hoogstwaarschijnlijk het ongeval met de OO-AGR. De verslagen van zijn reis naar Congo lijken geen onderbreking te vertonen en omvat het relaas naar Leopoldstad. Alles wijst erop dat de post van Victor goed en wel is aangekomen.
Daarenboven wordt In het ongevalsrapport vermeld dat de postzakken, bijna de volledige 143 kg die de S.73 aan boord had, intact zijn gebleven. Dit versterkt het vermoeden dat Victor’s reisverslag mits omwegen zijn neef Jean heeft bereikt. Deze laatste heeft sindsdien de brieven zorgvuldig gearchiveerd.
Een SABENA S.73 stort neer nabij het vliegveld La Sénia, op 10 km van Oran.
Sinds de opstart van de LBC – de Lijn België-Congo – in februari 1935 was dit voor de OO-AGR de terugvlucht naar Brussel van de 51ste verbinding van België met haar Kolonie.
De terugreis van de OO-AGR was gestart in Elisabethstad en op dinsdag 26 januari 1937, dag van de tragedie, steeg om 5u30 de S.73 op vanuit Gao om vervolgens Aguelhok te bereiken om 7u30. Na een korte tussenlanding vertrok het toestel weer om 7u55 richting Reggane. De OO-AGR bereikte Reggane om 11u00 om kort nadien om 11u40 weer op te stijgen en koers te zetten naar Colomb-Béchar. Daar kwam de S.73 aan om 14u10 en steeg het weer op om 14u50 richting Oran.
De Savoia-Marchetti S.73 met kenteken OO-AGR, in België onder licentie gebouwd, verlaat de SABCA-werkplaatsen van Brussel-Haren.
Rond 16u30 meldde de bemanning dat ze de radiocommunicatie zouden stopzetten om te landen op La Sénia, het vliegveld van Oran. Aan boord was alles in orde. Maar een paar minuten later werd het vliegtuig vanaf de grond in La Sénia gezien met de neus naar beneden waarna het neerstortte aan de rand van het zoutmoeras van Sebkha. Het SABENA-vliegtuig lag ondersteboven en was nog slechts een hoopje schroot.
De oorzaken van het ongeval zijn nog altijd niet bekend, maar er wordt verondersteld dat bij het intrekken van de antenne het roer is vastgelopen. Dat zou de omgekeerde positie van het wrak mogelijk kunnen verklaren.
Deze vliegramp kostte het leven aan 12 mensen, 4 bemanningsleden en 8 passagiers.
S.73 onder licentie gebouwd in België door SABCA.
In 1935 besloot SABENA zijn oude Fokker F VII te vervangen en de keuze viel op een vliegtuig ontworpen en gefabriceerd in Italië, de Savoia-Marchetti S.73.
Sabena is het eerste transportbedrijf dat dit type toestel bestelt.
De eerste vijf S.73 toestellen werden in 1935 rechtstreeks uit Italië geleverd. De overige zeven exemplaren werden in 1936 en 1937 onder licentie gebouwd door SABCA in haar werkplaatsen in Haren-Evere.
Deze zijn uitgerust met drie Gnome en Rhône Major-motoren van elk 600 pk.
De S.73 met zijn 3 motoren van elk 600 pk..
Het eerste vliegtuig dat de werkplaatsen van SABCA verliet, maakte zijn eerste vlucht op 18 mei 1936.
In oktober van datzelfde jaar werd S.73 geïntroduceerd op de Lijn België-Congo (L.B.C.).
De vlucht wordt voortaan wekelijks verzekerd en dit in tegenstelling tot de FOKKER F VIIb/3m die sinds 23 februari 1935 de verbinding met Belgisch Congo slechts 2 maal per maand verzekerde in 5 dagen. Met de nieuwe S.73 gebeurt dit in 4 dagen aan een gemiddelde kruissnelheid van 270 km/u.
SABENA affiche met S.73
SABENA affiche met S.73
Om het aantal tussenlandingen te verminderen, was het noodzakelijk de reikwijdte te vergroten om zodoende grote woestijngebieden te kunnen overbruggen. Dit vereiste een grotere brandstofcapacitiet, wat alleen kon door het aantal passagiers te verminderen. De grote cabine, ontworpen voor achttien personen, had nog maar acht zitplaatsen over voor vluchten naar de kolonie.
Uurrooster en tarief van SABENA uit 1937 met een S.73 op de kaft.
De eerste SABENA-vlucht van Victor naar Congo !
Negen jaar later, op 21 februari 1946, zal Victor vanuit Brussel, het vliegtuig nemen naar Congo.
De S.73- toestellen van SABENA hebben de tweede wereldoorlog niet overleefd. Het is met een DC3 met bestemming Leopoldstad dat Victor de reis zal afleggen in 4 dagen en 6 tussenlandingen!